Fakezű gitáros

Egy fakezű kalandjai a gitárok világában...

Friss topikok

  • Ato Mic: @tefnut: fuss neki ismét, mert totál értelmezhetetlen káosz amit írtál, de előtte mosd ki a szád s... (2020.09.20. 20:58) Hogyan memorizáljuk a hangokat a gitár nyakán
  • ételizésítő: @recefyce: "sok átfedés van benne a hangközök értékét tekintve? pl: kis terc=bővített szekund ; s... (2018.04.25. 02:08) Hangközök
  • Goosnargh: Szia ! Sok jó tippet kaptam az oldalad átnézése közben. Szép munka ! A poszt témájához a hozzáadot... (2015.11.28. 21:44) Oktatóanyagok gitártanuláshoz
  • Laci Bakonyi: Jó estét! Kérdésem a következő-5wattos Vox erösítővel használva a boss overdrive-distortion torzít... (2014.01.05. 22:34) BOSS gitár pedálok bemutója
  • raccoon24: Elég régi bejegyzés, de talán néhányan ránéznek. Most (még) ingyenesen hozzá lehet jutni egy Guit... (2013.05.26. 16:35) Guitar Pro és tabok

Hangközök

2011.10.11. 10:03 Laci

A gyakorlat után következzen egy kis elmélet. A tanulni vágyok 90%-a (hozzám hasonlóan) erre biztosan a "Köszi, de ezt kihagynám!" válasszal reagál. Pedig ha valaki értelmesen elmagyarázza a dolgokat és a gyakorlati hasznára is rámutat, akkor szinte magától értetődővé válik az egész. Na pont így voltam én is a hangközökkel, amíg meg nem értettem a szerepüket az akkordok esetében...

De kezdjük a legelején. A zeneelmélet 12 különböző hangot különböztet meg:

C C# D D# E F F# G G# A A# H

 

Maga a hangköz nem más, mint két hang közti távolság és ezeknek neveket is adtak (ráadásul latint):

  1. prím (pl. C-C)
  2. szekund (pl. C-D)
  3. terc (pl. C-E)
  4. kvart (pl. C-F)
  5. kvint (pl. C-G)
  6. szext (pl. C-A)
  7. szeptim (pl. C-H)
  8. oktáv (pl. C-C')
  9. nóna (pl. C-D')
  10. decima (pl. C-E')
  11. undecima (pl. C-F')
  12. duodecima (pl. C-G')
  13. tredecima (pl. C-A')

 

A listában minden elnevezés után beírtam egy-egy példát, a prím kicsit furának tűnhet a listán de fogadjuk el hogy van és ezt a nevet viseli (de azért egy kis magyarázat: miért ne szólhatna ugyanaz a hang pl. két különböző húron is egyszerre?). Vastaggal emeltem ki azokat, amiket a gyakorlatban is gyakran használnak. Én úgy jegyeztem meg az elnevezéseket, hogy a dúr skálán hányadik egész hangot jelölik (a listában sorszám pontosan ezt mutatja), azaz pl. a szekund a második hand, a terc a harmadik és így tovább. 

 

C C# D D# E F F# G G# A A# H C'
prím     szekund   terc  kvart    kvint    szext    szeptim  oktáv

 

Már azt hinné az ember, hogy ezzel gyorsan végzett is, de sajnos vannak azok a bizonyos fránya félhangok is... Pontosan emiatt vannak olyan hangközök amelyek csak ún. tiszta változatban léteznek és vannak, melyek nagy és kis formában is. De nézzük meg egy táblázatban gyorsan és akkor pillanatokon belül megérted:

1. prím tiszta (C-C)
2. szekund nagy (C-D) kis (C-Db)
3. terc nagy (C-E) kis (C-Eb)
4. kvart tiszta (C-F)
5. kvint tiszta (C-G)
6. szext nagy (C-A) kis (C-Ab)
7. szeptim nagy (C-H) kis (C-B)
8. oktáv tiszta (C-C')

 

Ha estleg így kicsit zavarosnak tűnik, akkor nézzük meg a hangokat sorosan tartalmazó táblázatot a C alaphangtól:

 

C C# D D# E F F# G G# A A# H C'
prím  kis
szekund
nagy
szekund
kis
terc
nagy
terc 
kvart  ? kvint  kis
szext
nagy
szext 
kis
szeptim
nagy
szeptim 
oktáv

 

Aki élesszemű, az gyorsan észreveszi hogy van egy kakukktojás a sorban, a fisz esetében. Színezett szerint megkülönböztetünk még bővített és szűkített hangközöket is, de ezzel egyelőre most ne foglalkozzunk (a fisz egyébként ebben az esetben egy bővített kvart vagy egy szűkített kvart).

Na de nézzük meg inkább a gyakorlat oldaláról a dolgot, mielőtt tényleg nagyon száraz lenne a dolog. A gitáron ezeket a hangközöket bárhol ugyanúgy le tudjuk fogni, de persze van kivétel is: ha a két hang közül a magasabbat a H húron akarjuk lefogni: ebben az esetben egyszerűen egy bunddal fentebb kell lefogni a hangot. Mivel én vizuális típus vagyok, így az alábbi ábrák alapján gyorsan be is tudtam magolni ezeket, lássuk elsőnek a kis tercet:

kis_terc_1.png

 Ahogy említettem ez kicsit módosul ha a H húr beleesik magasabb húrként:

kis_terc_2.png

Na, szerinted a nagy terc miben különbözik ezeketől? Ha lesel kicsit az előrébb lévő táblázatból akkor láthatod, hogy egy fél hangnyi különbség van, azaz a magasabb hang (jelen esetben D#) eggyel fentebb tolodik és ezzel az ujjunk is:

nagy_terc_1.png

Na és természetesen ugyanez igaz a H húros variáció esetében is:

nagy_terc_2.png

Nézzünk meg még párat gyorsan. Íme a kvart:

kvart_1.pngkvart_2.png

Ha már játszottál esetleg punk- vagy rock-számot, akkor a kvint nagyon ismerős lesz:

kvint_1.pngkvint_2.png

Utolsóként pedig álljon itt az oktáv:

oktav_1.pngoktav_2.png

Természetesen az egész rendszer ugyanúgy működik bármelyik hanghoz képest, én a C-vel csak demonstrálni próbáltam a dolgokat. Azt javaslom, hogy próbáld lefogni ezeket, megpengetni és memorizálni melyik-melyik. Hidd el, gyorsan meg fogod tanulni!

De miért fontos ez az egész? Elsősorban az akkordok miatt. A hármashangzatok (mielőtt végleg bezárnád az oldalt: ide tartoznak pl. a dúr és moll akkordok) a skála 1., 3. és 5. hangját tartalmazzák. Gyorsan csaljunk egyet és nézzük meg fentebb a táblázatunkat:

  • az 1. okés, kell bele az alaphang. 
  • az 5. egy kvint amiből csak tiszta lézetik, azaz az ötödik egész hang kell bele az alaphanghoz képest
  • a 3. már kétesélyes, mert a tercből van kicsi és nagy. Na és ezzel meg is találtuk a dúr és moll akkord közötti különbséget! Ha egy nagy tercet fogunk le, akkor egy dúr akkord fog megszólalni, ha pedig egy kis tercet akkor egy moll akkord

 

De érdemesebb az 5. kvintet inkább külön megjegyezni, dúr akkorban ez egy kis terc a nagy terc után (így jön ki ugye a kvint), mollban pedig fordítva (egy nagy terc a kis terc után). Ha ezt a dolgot kombinálod a fent bemutatott fogásokkal, akkor a gitáron bűrhol le tudsz fogni pillanatokon belül egy dúr- illetve moll akkordot!

Még kiegészítésnek annyi, hogy nem csak három húrt lehet ilyenkor megszólaltatni (sőt!!) hanem nyugodtan be lehet venni többet is, ha azokon olyan hang szólal meg ami beleesik az 1., 3. és 5. bármelyikébe (oktávtól függetlenül!). Végezetül, hogy igazoljok tételünket vegyünk egy szemléletes példát: álljon itt egy C-dúr akkord:

 c_durr.png

Ott a C mint alaphang, tőle egy nagy terc fogásra az E. Kvint távolságra ott van a G húr, az alsó két húr pedig nyugodtan szólhat mivel az is egy C és egy E.

Hogy néz ki ehhez képest egy C moll? Hát ugye a 3. hang módosul egy fél hanggal lefelé (mivel nagy terc helyett kicsit lesz), ezért az E helyett egy D#-t kell lefogni. De mi van a magas E húrral, hát azt kihagyjuk vagy befogunk ott is egy G hangot a harmadik bundban:

c_moll.png

Remélem nem írtam sok butaságot (simán benne van) és nem is riasztottam el senkit... Lehet, hogy elsőre kicsit nehezen emészthetőnek tűnik, de ha többször nekifutsz akkor menni fog. Elemi matek az egész, már lassan nekem is megy!:D

 

4 komment

Címkék: elmélet akkordok

A bejegyzés trackback címe:

https://fakezu.blog.hu/api/trackback/id/tr653282723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jövőfiú Gergő 2013.04.17. 15:16:36

Szia!

A C-F# hangköz,ahol a kérdőjel van,az a tritónusz. Bővített kvártnak,vagy szűkített kvintnek is mondják.

Tetszit az oldal,így tovább.

recefyce 2016.05.20. 16:47:24

Szia!
Okosításért folyamodom...
Igaz az, hogy hangköz meghatározásánál nem a félhangokat kell számolgatni, hanem azt kell nézni, hogy mennyi természetes kis szekund (e-f ;h-c ) van benne?
Magyarul semmire sem jó az, ha megtanulom, hogy:
1félhang vagyis 1 bund lépés=kis szekund,
2 félh. vagyis 2 bund lépés=nagy szekund, .....
10 félh. vagyis 10bund lépés = kis szeptim, ...
mert attól is függ, hogy honnan indítottam, hiszen ennek függvényében
találkozom benne az e-f és h-c hangokkal ?
Második téma:
Hangköz táblázat (második táblázat "Egyszerűsített változat" néven):
hu.wikipedia.org/wiki/Hangk%C3%B6z
1/Jól értelmezem, hogy sok átfedés van benne a hangközök értékét tekintve?
pl: kis terc=bővített szekund ; szűkített terc=nagy szekund , stb... ?
Ha igen, ennek mi értelme, illetve gyakorlati haszna?
2/Miért mondják valamely hangra, hogy ˝tiszta˝ és a másikra nem?
Mi alapján van ez a szeparálás, hogy nem mindegyiket lehet szűkítettnek, kicsinek, stb... nevezni?
Hány éves a kalauz?

Köszönöm.

ételizésítő 2018.04.25. 01:33:35

"van egy kakukktojás a sorban, a fisz esetében"
Ha már így rámutattál, meg is nevezhetted volna, ez az ún, "tritónusz", ami meglehetősen természetellenes (disszonáns) a fülnek, ezért régen úgy is nevezték: az ördög hangja.
Bartók valamiért nagyon szerette, és használta is sokat, részben ez is adja a zenéje eredetiségét (meg sokan ezért nem kedvelik, mert tényleg van, akinek feláll tőle a hátán a szőr).
Természetesen nem szegény fisztől, hanem bármilyen hangnem esetén az adott hangnem tritónuszától, a többi hanghoz képest szól idegesíően.

"a fisz egyébként ebben az esetben egy bővített kvart vagy egy szűkített kvart"
Apró javítás: bővített kvart vagy szűkített kvint.

Egyébként jó az ilyen fejtágítás, valójában általános iskolában lenne rá szükség.

ételizésítő 2018.04.25. 02:08:11

@recefyce:
"sok átfedés van benne a hangközök értékét tekintve?
pl: kis terc=bővített szekund ; szűkített terc=nagy szekund , stb... ?"

Nem egészen.
A szűkített-bővített párosnak ott van értelme, ahol kis-nagy páros nincs, azaz a tiszta hangok mellett, és míg a kis-nagy páros két különböző félhangot jelent, a szűkített-bővített páros ugyanazt a hangot jelöli, csak fentről, illetve lentről közelítve. A szűkített kvint ugyanaz, mint a bővített kvart (temperált skálán; természetes skálán van egy pici eltérés).

Az oka az, hogy a kis-nagy párosok valójában a temperált skála (vagy 12 fokú skála) létrehozásával kreált "természetellenes" hangok, azaz a valódi szekund a kis- és nagyszekund közé, a valódi terc a kis- és nagyterc közé esik. Ennek temperált skálájú hangszerek (gitár, zongora, fúvósok stb.) esetében nincs nagy jelentősége, de természetes skálájúak (pl. hegedűfélék) esetében van, azokon ugyanis lehetne természetes hangokat játszani - csak hát a zenekar többi részéhez ők lennének a hamisak, holott a valóságban a zenekar többi része a hamis hozzájuk képest.
Fentiek miatt pl. bár a Cisz dúr és a Desz dúr skála ugyanazokat a hangokat tartalmazza temperált hangszerek esetében, mivel ott a cisz és desz ugyanaz a hang, a C és a D közötti félhang, viszont pl. hegedűn nem ugyanazt a hangot kapod, ha a C-t emeled egy fél hanggal, mint ha a D-t süllyeszted egy féllel, nem ugyanott képződik a kettő (a cisz magasabb, mint a desz). Emiatt ha nem temperált hangszeren végigmész a kvintkörön - akár domináns, akár szubdomináns irányban -, és pontos vagy, akkor nem a kezdő hanghoz jutsz vissza (ráadásul a két irányban elindulva két különböző hanghoz, felfelé indulva fölé, lefelé indulva alá érkezel meg) - ezt nevezik a kvintkör hibájának.
Ennek kiküszöbölésére találták ki a temperált skálájú hangszereket, ahol ugyan a hangok (még a kvart és a kvint, de még az oktáv sem) nem egészen pontosak, de minden hangnem egyformán jól játszható, fülsértő farkaskvintek nélkül.
süti beállítások módosítása