A gitárral való ismerkedés során talán a legnagyobb nehézséget a gitár fogólapján található hangok megjegyzése jelenti a kezdők számára. A legtöbb ember számára sokkal egyszerűbb egy akkord, skála stb. elsajátítása, mint például fejből vágni hogy milyen hangok találhatóak a 3. húr nyolcadik, tizedik és tizenegyedik bundjaiban.
Az összes hang elsajátítása elsőre nagy feladatnak tűnik, ezért érdemes két részre osztani a feladatot: egész hangokra és félhangokra (ha így ismerősebb: kereszttel vagy bével jelölt).
Ebben a bejegyzésben elsőként az egész hangokra koncentrálunk, megnézzük hol találhatóak egy-egy húron, technikai illetve improvizációs gyakorlatokkal dobjuk fel, így egy kis szórakozást is csempészve a gyakorlásba.
Üres húrok hangjai
Kezdésnek nézük meg, hogy a gitár húrjai milyen hangokat reprezentálnak. Sokak számára ez már nem újdonság, de nagyon fontos dolog ezek magabiztos elsajátítása, mivel a nyakon található hangok elsajátításához ezek lesznek a kiindulópontok.
Ha esetleg még nem vagy tisztában ezzel, akkor először memorizáld ezeket a hangokat. Csak akkor haladj tovább a leckével, ha már egészen magabiztos vagy. Ellenkező esetben sokkal nehezebb dolgod lesz.
Na de nézzük meg közelebbről, hogy mit is láthatsz a fenti ábrán. A gitár legvastagabb (felső) húrját a kotta legalsó vonala reprezentálja és amint láthatod, ezt megszólaltatva egy E hangot hallasz (feltéve, hogy a gitár be van hangolva:-)). A következő húr A hangot kell hogy megszólaltasson, majd a húrokon tovább haladva lefelé: D, G, H (idegen nyelvű kottákat, cikkeket olvasva legtöbbször B-t fogsz helyette találni) és E (két oktávval magasabb, mint a legvastagabb/felső húr által megszólaltatott E).
Szóval a gitár húrjainak hangjai lefogás nélkül a következőek (függetlenül attól, hogy elektromos vagy akusztikus gitárról beszélünk): E-A-D-G-H-E
Remélem észrevetted, hogy szerencsékre ezek mind egész hangok, a "zongora fehér billentyűinek hangjai" C dúrból.
A zongora fehér billentyűi (C dúr skála)
A továbblépéshez az egyik legjobb kiindulásai alap a C dúr skála, amire a zongora fehér billentyűi épülnek, kizáróloag egész hangokat tartalmaz (pontosan erre van szükségünk ebben a leckében!).
Na de mi az a C dúr skála? Szerintem ismerős lesz, a következő hangokból áll: C-D-E-F-G-A-H-C.
Nézzünk egy variációt arra, hogyan tudjuk a skála hangjait lejátszani a gitáron:
A kotta alsó részében található számok azt mutatják, hogy az adott húron hányadik bundot kell lefognod amikor megpengeted a húrt. Azaz az első C hang megszólaltatásához a gitár felülről második, A húrján (ne feledd, hogy a kottában ezt fordítva látod, azaz alulról a második "vonal") fogd le a harmadik bundot a gyűrűsujjaddal és pengesd meg. Következőként az üres D húrt (felülről a harmadik húr) szólaltasd meg, majd a középső ujjaddal fog le a második bundban ugyanezt a húrt az E hanghoz, ezután pedig a gyűrűs ujjaddal a harmadik bundot lefogva az F hangot. A skála második fele már gyerekjáték lesz ezután. Elsőként pengesd meg üresen a (felülről a negyedik) G húrt, majd a középső ujjaddal a a második bundot lefogva az A hangot, Ismét egy üres húr következik, a H (felülről az ötödik, alulról a második) és végezetül a mutató ujjaddal az első budot lefogna eljutunk az utolsó, C hanghoz.
Ez a lecke most nem a ritmikáról szól, de próbáld meg ezeket a hangokat a tempót tartva megszólaltatni egymás után (ajánlott a metronóm használata). Először lassú tempó mellett próbáld, hogy az ujjaid szokják meg a mozgást és figyelj arra, hogy ne válts se túl korán, se túl későn. Akkor válts az új hangra, amikor az következik és a bal-jobb kéz legyen szinkronban. Ha már magabiztosan megy a dolog lassú tempóban, akkor nyugodtan növelheted azt.
Ha már az ujjaid megszokták a váltást és a füleid is hozzászoktak a skála egymást követő hangjaihoz, próbáld úgy lejátszani a skálát, hogy közben minden egyes hang nevét hangosan kimondod. Ezzel összekapcsolod a hallott hangot, a nyakon látott lefogást és a hang nevét.
A játék közben hangosan kimondott hangok nevei nagyban elősegítik azok memorizálást a nyak bármely részén, ne feledkezz meg erről a későbbi gyakorlatoknál sem! Sőt, követheted ezt a gyakorlatot bármilyen egyéb feladat során is.
A mély E-húr hangjai
Miután megtanultad az üres húrok hangjait és megismerkedtünk a C-dúr skálával, ideje elkezdeni ismerkedni ezekkel a hangokkal az egész nyakon. Bár az elsőre kicsit nagy falatnak tűnik, különösen első alkalommal, ezért az ismerkedést lebontjuk a különböző húrokra.
Elsőként a felső(mély) E-húron tanuljuk meg a C-dúr skála hangjainak pozícióit. Mivel azt a húrt üresen megszólaltatva E hangot hallunk, így majd a bundokon felfelé lépkedve az F-G-A-H-C-D-E fogjuk megszólaltatni, memorizálni.
Na de vágjunk is bele, a kottán láthatod hogy melyik hang melyik pozícióban található:
Az előző gyakorlathoz hasonlóan, most is mondd ki minden hang nevét amikor megpengeted a húrt. Ha már hiba nélkül tudod párhuzamosan játszani egymás után a hangokat és megnevezni a hozzátartozó hangot, akkor továbbléphetsz a következő húrra.
Az A-húr hangjai
Az A-húr esetén hasonlóan járj el mint az előzőekben, hangosan kimondva párosítsd illetve memorizáld a hangokat.
Ha már magabiztosan megy a dolog, akkor ideje továbblépni.
A D-húr hangjai
Íme a felülről harmadik, a D-húr hangjai a nyakon a 12-es érintőig. Ne felejtsd el hangosan kimondani a hangok nevét, amikor megpengeted.
A G-húr hangjai
Miután sikeresen túljutottál a húrok felén, következzék a G-húr. A legtöbb gitárosnak általában ettől a húrtól kezdve szoktak problémáik lenni a hangok ismeretével. Szóval fordíts elegendő időt ennek a megtanulására és csak akkor ugorj a következő két húrra, ha már tökéletesen elsajátítottad a hangok pozícióit a húron.
A H-húr hangjai
Következzék alulról a második húr. A felső három húrral ellentétben, ez a húr is általában kevésbé ismert a gitárosok között. De ha már eljutottál idáig, akkor ez sem jelenthet különösebb kihívást. De tudod, a hangokat mindig hangosan kimondani!
Az E-húr hangjai
Meg is érkeztünk a legutolsó húrhoz (E1), ami már gyerekjáték lesz, hiszen pontosan ugyanazokat a hangokat ugyanabban a bundban találod meg, mint a már megismert mély E-húr esetén. De természetesen a memorizáláshoz most is pengesd végig a fekvéseket és mond ki hangosan a hangok neveit!
Ha sikeresen végigmentél az összes húron, akkor következzék egy kis technikai gyakorlat, hogy ezeket a hangokat még magabiztosabban tudd használni majd a gyakorlataid során.
Technikai gyakorlatok a hangok memorizálásához
- A legmélyebb húrtól elindulva szólaltass meg minden egyes megismert hangot egymás után (egészen a magas E-húr 12-es érintőjében található E hangig), miközben természetesen hangosan kimondod azok neveti.
- Szólaltasd meg a hangokat az összes húron, viszont ezúttal a legmagasabb hangtól indulj el a legmélyebb felé.
- A következő gyakorlatban vegyítjük az első kettőt. A mély E-húron kezd el az üres húrtól kezdve felfelé játszani a hangokat, majd az A-húrra átlépve a magasaktól indulj a mélyek felé. Kövesd ugyanezt a mintát a tövábbi húrokon: a D húron felfelé, a G húron lefelé, a H húron felfelé, majd végezetül a magas E húron lefelé haladj.
- Most fordítsd meg a dolgot. A mély E húron (E6) a 12-es érintőben található E hangtól indulj lefelé, egészen az üres húr megpengetésééig. Majd az A húron felfelé haladj és így tovább. Természetesen most se felejtsd el hangosan kimondani a hangok neveit!
- Utolsó gyakorlatként válassz ki egy hangot a C-dúr skálából, például az F hangot. A feladat pedig az, hogy minden egyes húron szólaltasd meg egymás után ezt a hangot. Azaz F esetén először a mély E-húr első bundjában, majd az A húr nyolcadik bundjában, a D húr harmadik bundjában és így tovább.
Improvizációs gyakorlatok a hangok memorizálásához
- Indítsd el a következő videóban található backing track-et és próbálj meg kizárólag a mély E húron megismert hangokból improvizálni.
- Ismételd meg ugyanezt a gyakorlatot az A húrral, majd a D húrral és így tovább, amíg a magas E húron is gyakoroltál.
- Most próbáld meg ugyanezt a gyakorlatot úgy, hogy két húron is használod a hangokat, a D és H húron.
- Maradjuk a két különböző húr használatánál, viszont próbáld ki a lehető legtöbb két húros variációt.
- Végezetül nem is következhetne más, mint az összes húr felhasználásával történő improvizáció.
Nagyon fontos, hogy minden gyakorlatnál hangosan mond ki a megszólaltatott hang nevét. Nem kivételek ez alól az improvizációs gyakorlatok sem!
Remélem sikerült ezekkel a gyakorlatokkal segíteni és ezután már nem lesz gondod az egész hangokkal a gitár nyakán. A következő leckében pedig a félhangokat vesszük majd elő. Addig is jó gyakorlást!