Fakezű gitáros

Egy fakezű kalandjai a gitárok világában...

Friss topikok

  • Ato Mic: @tefnut: fuss neki ismét, mert totál értelmezhetetlen káosz amit írtál, de előtte mosd ki a szád s... (2020.09.20. 20:58) Hogyan memorizáljuk a hangokat a gitár nyakán
  • ételizésítő: @recefyce: "sok átfedés van benne a hangközök értékét tekintve? pl: kis terc=bővített szekund ; s... (2018.04.25. 02:08) Hangközök
  • Goosnargh: Szia ! Sok jó tippet kaptam az oldalad átnézése közben. Szép munka ! A poszt témájához a hozzáadot... (2015.11.28. 21:44) Oktatóanyagok gitártanuláshoz
  • Laci Bakonyi: Jó estét! Kérdésem a következő-5wattos Vox erösítővel használva a boss overdrive-distortion torzít... (2014.01.05. 22:34) BOSS gitár pedálok bemutója
  • raccoon24: Elég régi bejegyzés, de talán néhányan ránéznek. Most (még) ingyenesen hozzá lehet jutni egy Guit... (2013.05.26. 16:35) Guitar Pro és tabok

Hogyan tanuljunk dalokat

2013.04.02. 17:51 Laci

A gitárral való ismerkedés első szakaszát szinte mindenki ismertebb dallamok, riffek elsajátításával kezdi. Én sem vagyok kivétel ez alól, de sorstársaimhoz hasonlóan én is egyre erősebb késztetést éreztem arra, hogy komplett számokat tanuljak meg. Szerintem ezt nem is kell nagyon túlmagyarázni: állj a tükör elé és mond ki őszintén, hogy miért akarsz megtanulni gitáron játszani?! Igen, azért mert álmaidban a színpadon látod magadat, miközben a közönség a lábaid előtt hever. Ennyi, a többi bullshit.

67799_10152129793986992_1800875553_n.jpg©Billy Talent

Esetemben elég sokáig elhúzódott a dolog. Először csak eszembe jutott, mi lenne ha megtanulnék egy-egy számot végig eljátszani. Később ez átcsapott belső kényszerre, ami hónapokon át tartott, ami soha nem jutottam el tettekig, Végül egy külső kényszer (erről majd írok egy külön bejegyzésben) kénytelen voltam belevágni. Természetesen triviális amit utólag tudok mondani: bárcsak hamarabb elkezdtem volna!

Szóval tanácsom minden kezdő számára: minél hamarabb kezdj el komplett számokat elsajátítani!

Nem ígérhetek mást, mint szenvedést és sok csalódást, DE: a végére sokkal többet fogsz fejlődni, mint előtte bármikor. Na és persze az sem mellékes, hogy büszke leszel magadra és kezded elhinni, hogy tudsz gitározni.

A bejegyzés hátralévő részében megpróbálom megosztani veletek, hogy számomra mi vált be, miket és hogyan használtam a tanulás során.

A zeneszám kiválasztása

Talán még a tanulásnál is nehezebb feladat:-) Bár természetes dolognak tűnik, de azért leírom az első fontos dolgot: olyan számot válassz amit szeretsz és már rongyosra hallgattad. Egyrészről azért, mert szereted és emiatt a tanulásba is egy felfokozott lelki hangulatban vágsz bele. Másrészről pedig egy olyan számot könnyebben fogsz elsajátítani, aminek már pontosan ismered a ritmusát, lüktetését, hangulatát. 

Na és jöjjön az igazi kihívás: na de melyiket? A tömör válasz az, hogy olyat érdemes amit nem rázol ki kisujjból (persze egy újszülött/kezdő számára minden vicc új), de azért belátható időn (pár héten) belül meg tudod tanulni. Kezdőknek érdemes ebben a kérdésben ismerősök véleményét kikérni, vagy ha van tanárod akkor az övét. Ha nem rendelkezel ilyen telefonos segítséggel, akkor nincs más hátra, mint magadon segíteni. Lehet kezdeni a kedvenc keresődbe beírt "easy songs for beginners on guitar" kifejezéssel. De mivel már elvileg tudod, hogy kb. melyik zenekartól akarsz, ezért inkább a YouTube-n való keresgélést javaslom. Rengeteg oktatóvideót illetve covert lehet találni, egy-egy számhoz. Keress rá a "learn to play green day" vagy a "learn to play blink 182" kifejezésekre, rengeteg találatot fogsz kapni. Egyébként nem véletlenül írtam a Green Day-t és a Blink 182-t, nagyon sok számuk "könnyen" tanulható (számomra egyébként a Green Day - American Idiot volt az első, amivel elvesztettem a szüzességemet). 

Figyeld meg, hogy a különböző számok mennyire tűnnek kihívásnak számodra (nyilván ennek eldöntéséhez is gyakorlatra van szükség) és mondjuk egy papírra írd fel a számok címeit egymás alá, majd írj mindegyik mellé egy számot 1 és 10 között amivel azt mondod meg, hogy mennyire tűnik nehéznek a szám (legyen az 1 a legkönnyebb és 10 a legnehezebb). Innen az önbizalmadra bízom, hogy melyikre mutatsz rá. Ha van lehetőséged, akkor többet is válassz ki, később megtudod miért.

Én a Billy Talent zenekar Red Flag című számát választottam az utóbbi hetek "kínzóeszközének":

Sajnos oktatóvideót nem találtam hozzá, de az alábbi cover elég jól megmutatta számomra, hogy vért fogok izzadni, de nem tűnik lehetetlen küldetésnek a dolog:

(Megérzésem be is igazolódott a dolog a gyakorlások során, főleg a bridge elsajátítása ment nehezen a tempó miatt)

Kotta

Ha megvannak a kiszemelt számok, akkor a következő feladat akkor a következő feladat az elengedhetetlen kotta beszerzése a feladat (igen, akkor is szükséged lesz rá ha a tutibbnál tutibb oktatóvideót találtad a dalhoz). Korábban már írtam bejegyzést azzal kapcsolatban, hogy hol érdemes keresgélni. Én általában mindig a ultimate-guitar.com-ot használom. Mivel a későbbiekben szükségünk lesz szoftveres segítségre (lásd később), ezért kizárólag Guitar Pro tabokra (a jobb szélső hasábban látható mindi az adott tab típusa) vadásszál. Ökölszabályként elmondható, hogy olyat keress ami mellett legalább négy csillag és sok értékelés szerepel.

Nem véletlenül mondtam, hogy próbálj egyszerre több számot is kiszemelni. Sajnos sok dalhoz nem lehet jó minőségű kottát találni, ezért végül azt a számot válaszd amihez a legjobb kottát találtad (persze nagyon sok ötcsillagos kotta sem tökéletes, de ne legyünk már ennyire kukacoskodóak:D). Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy sok esetben az oktatóvideók is másként tanítanak meg egy-egy számot és hozzájuk passzoló tab felkutatása igazi kihívás.

Oktatóvideók

Ha már úgyis szóba kerültek az előbb, beszéljünk róla kicsit. Bár fogalmam sincs a portugál nyelv szépségeiről, de számomra mégis egy brazil oldal lett a leghasznosabb: http://www.cifraclub.com.br/

(Általánosságban elmondható, hogyha nem rendelkezem még megfelelő technikai tudással - pl. tompítás - ami szükséges a számhoz és az adott nyelvet sem beszéled, akkor inkább hagyd ki)

A brazil srácok Youtube csatornáján elképesztő mennyiségű (és etalon minőségű!!) oktatóanyagot találhatsz, de az oldalukon is gyorsan meg lehet találni, hogy melyik előadó melyik számához vannak oktatóvideók. Ide kattintva például láthatod azon Green Day dalok listáját amihez van oktatóanyag. 

Én általában arra szoktam használni ezeket a videókat, hogy megtanuljam milyen akkordokból, hangokból épül fel egy adott szám. De talán az egyik leghasznosabb dolog (főleg kezdők számára), hogy az ujjrendet azonnal le tudod lesni és nem neked kell kitalálni. 

Gyakorlás

Sajnos én is mindig beleesek abba a hibába, hogy mindent akarok és azonnal. Nem szabad!

A legfontosabb szabály a dalok tanulásánál: fokozatosan, türelemmel!

A gyakorlás legfontosabb kelléke számomra a Guitar Pro (alternatívaként pedig a TuxGuitar), aminek segítségével szabadon tudom változtatni a lejátszás sebességét és bármilyen részt kijelölhetek gyakorlásra. 

A dalt érdemes felbontani részekre, egyszerre csak pár ütemet gyakoroljunk és azt is lassú tempó mellett. A kezdeti tempó mértékét próbáld úgy belőni, hogy még éppen nem vagyok képes megfelelő ütemben megcsinálni az akkordváltásokat, lejátszani a szólót stb. Ja és ne érezd "cikinek", hogyha ez mondjuk a dal eredeti tempójának 50%-a, 40%-a vagy kevesebb. Ez nem verseny!

Az elején szinte biztosan esetlennek érzed majd a mozdulatokat, a váltásokat, az akkordok lefogását és szinte csak hibák lesznek. De hidd el, hogyha a megfelelő(en alacsony) sebesség mellett kezded a tanulást, akkor a kezeid nagyon gyorsan "megtanulják" a leckét. Ha már megy az első pár ütem, akkor menj tovább pár ütemmel és így tovább, amíg az elejétől a végéig el tudod játszani a kiválasztott zeneszámot.

Ha viszonylag alacsony tempó mellett kezdesz tanulni egy számot, akkor talán furcsa (sőt, zavaró) lesz, hogy a dallamok nem úgy szólnak mint az eredeti sebesség mellett. De emiatt ne aggódj! Ha már úgy érzed, hogy magabiztosan megy az adott tempó mellett a szám (kb. ekkor kezded viccesnek érezni, hogy mennyire "béna" voltál a legelején), akkor növeld a sebességet 5%-al. Ne rohanj, csak akkor ugorj a követező szintre, ha tényleg szinte hiba nélkül tudod játszani a dalt.

Játsszunk együtt a zenekarral

Az első nagy mérföldkövet akkor éred el (és dagad a mellkasod a büszkeségtől), amikor végre sikerül a számot teljes tempóval játszanod. Az akár több hetes gyakorlás/tanulás során talán már az agyadra is megy a Guitar Pro (vagy éppen a TuxGuitar) hangja, így ha már kb. 80-90%-os tempó mellett tudod végigjátszani a számot, akkor érdemes kipróbálni magad a komplett zenekarral együtt:-)

Ehhez egyszerűen csak egy olyan szoftverre/eszközre van szükséged, amivel meg lehet úgy változtatni a lejátszási sebességet, hogy a hangmagasság nem módosul (csak jusson eszedbe, hogy mi történik ha mondjuk egy bakelit lemezt lassabb tempóval játszol le: a hangok elmélyülnek). Szerencsére sok ingyenesen elérhető program létezik ennek a problémakörnek a feloldására, kettőt ajánlanék most közülük.

A Chronotron plug-in formájában képes beépülni Windows Media Player illetve Winamp alkalmazásokba és játszi könnyedséggel tudjuk módosítani a lejátszási sebességet.  

2744777_1.jpg

Persze kicsit macerás, hogy a számítógép miatt helyileg viszonylag kötve vagyunk a gyakorláshoz, ezért elkezdtem olyan alkalmazást keresgélni ami ugyanezt tudja nekem nyújtani iPhone/iPod/iPad-n. Végül sikerült ráakadnom a JamUp nevű alkalmazásra, ami jóval túlmutat azon amire szükségünk van, bónuszként még ingyenes is! 

fotó.PNG

Nincs más hátra, mint feltölteni a számot az iPhone-ra, elindítani az alkalmazást és a Jam menűponton belül betölteni a dalt. A tekerőgombok segítségével be tudod állítani a megfelelő lejátszási sebességet (vagy akár a hangerőt, hangmagasságot is tudod módosítani) és már indulhat is a gyakorlás. Ja, a füllhalgatót sem árt bedugni;-) Egyszerűen nagyszerű!

Természetesen itt is tartsd be a fokozatosság elvét, 5%-os ugrásokkal közelítsd meg a hőn áhított 100%-os célt. A Guitar Pro-hoz képest annyival nehezebb így a gyakorlás, hogy minden hangszer a "helyén" van, szóval a gitár nem feltétlenül hallatszik olyan dominánsan. Pontosan ezért javasoltam, hogy csak akkor "szállj be a bandába", ha már viszonylag jó tempó mellett, magabiztosan tudod játszani a számot.

A bejegyzéseben leírtakkal a saját tapasztalataimat próbáltam összefoglalni, így nem feltétlenül a tutit jelentik. De azért remélem sikerül kicsit segítenem a tanulásban.

Keep rockin' 

2 komment

Címkék: gyakorlat dalok guitar pro Chronotron JamUp

A bejegyzés trackback címe:

https://fakezu.blog.hu/api/trackback/id/tr555133053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Másik_Laci 2013.04.06. 12:45:05

Korrekt bejegyzés, sok hasznos ötlettel, tippel.
Én is Green Day számokkal kezdtem, de le is ragadtam náluk, mert nagyon szeretem őket :) Az első teljes szám, amit emgtanultam tőlük az a Brain Stew volt. Könnyű és nagyon ütős szám, kezdőknek bátran ajánlom, van hozzá oktató video is bőven.
Számokhoz tab-ot/akkord leírást még erről az oldalról szoktam leszedni: www.e-chords.com/

Laci 2013.04.06. 14:15:24

Meleg szívvel ajánlom a Billy Talent számokat, mert hasonlóan lendületesek, viszont szerintem technikásabbak. Legalábbis engem nagyon megizzasztanak:-)

Nem ismertem az e-chords.com-ot, de ahogy nézem nem olyan széles a választék.
süti beállítások módosítása